LIPPU.FI Aineisto-ohje

Aineistojen toimitusosoite: aineisto@lippu.fi
Tuote Koko Aineistojen toimituspäivä & Lisätiedot:
Lippu.fi-verkkokaupan kuvakoot
  • Tapahtumasivun artwork-kansikuva 1240x480px
  • Luettelokuva 222x222px
  • Julistepaikka 156x198px
Toimitus: kumppanituki@lippu.fi
Lippu.fi-etusivun mainospaikka
  • Panoraama 1001x160px (140kt) desktop ja 550×200 px (40 kt ) mweb
  • Jättitiiseri 316x400px (100kt)
  • Iso tiiseri 316x198px (60kt)
  • Julistepaikka 156x198px (20kt)
  • Etusivun tapetti: panoraama 1001x160px (max. 140kt) + tausta 1920x1200px (max. 250kt)
Aineistojen toimitus viisi (5) arkipäivää ennen toimenpiteen alkua.

Jos aineisto viivästyy tai sitä ei toimiteta aineisto-ohjeiden mukaisesti tehtynä, toimenpiteen ei voida taata käynnistyvän haluttuna ajankohtana. Määräajat ovat voimassa myös, jos aineistoa halutaan vaihtaa kesken kampanjan.

Katso vinkit etusivun tapetti-banneriin.

Lippu.fi-mobiilisovelluksen mainospaikka Kuva 316x400px (100kt) Aineistojen toimitus viisi (5) arkipäivää ennen toimenpiteen alkua.

Jos aineisto viivästyy tai sitä ei toimiteta aineisto-ohjeiden mukaisesti tehtynä, toimenpiteen ei voida taata käynnistyvän haluttuna ajankohtana. Määräajat ovat voimassa myös, jos aineistoa halutaan vaihtaa kesken kampanjan.

Lippu.fin kuukausikirje Kuvat koossa 156x198px Aineistojen toimitus viisi (5) arkipäivää ennen toimenpiteen alkua.

Jos aineisto viivästyy tai sitä ei toimiteta aineisto-ohjeiden mukaisesti tehtynä, toimenpiteen ei voida taata käynnistyvän haluttuna ajankohtana. Määräajat ovat voimassa myös, jos aineistoa halutaan vaihtaa kesken kampanjan.

Tapahtumajärjestäjän uutiskirje Header-kuva 558×300 px + tekstiä noin 1000-1500 merkkiä. Koontiuutiskirje: header-kuva 558×300 px + ingressiteksti 500-1000 merkkiä + nostettavista tapahtumista kuvat 222×222 px, ja tekstiä 300 merkkiä / nosto. Nostoja mahtuu 3, 6 tai 9 kpl. Aineistojen toimitus viisi (5) arkipäivää ennen toimenpiteen alkua.

Jos aineisto viivästyy tai sitä ei toimiteta aineisto-ohjeiden mukaisesti tehtynä, toimenpiteen ei voida taata käynnistyvän haluttuna ajankohtana. Määräajat ovat voimassa myös, jos aineistoa halutaan vaihtaa kesken kampanjan.

Lippu.fi-uutiset Kuva koossa 1080x1080px ja tiedoteteksti Aineistojen toimitus viisi (5) arkipäivää ennen toimenpiteen alkua.

Jos aineisto viivästyy tai sitä ei toimiteta aineisto-ohjeiden mukaisesti tehtynä, toimenpiteen ei voida taata käynnistyvän haluttuna ajankohtana. Määräajat ovat voimassa myös, jos aineistoa halutaan vaihtaa kesken kampanjan.

Facebook-, Instagram- ja Instagram stories -postaukset Kuva-, video- tai gif-tiedostot koossa: 1080x1080px (FB ja IG feed) ja 1080x1920px (IG Stories). Aineistojen toimitus viisi (5) arkipäivää ennen toimenpiteen alkua.

Jos aineisto viivästyy tai sitä ei toimiteta aineisto-ohjeiden mukaisesti tehtynä, toimenpiteen ei voida taata käynnistyvän haluttuna ajankohtana. Määräajat ovat voimassa myös, jos aineistoa halutaan vaihtaa kesken kampanjan.

Katso vinkit onnistuneeseen mainontaan

Facebook-kampanjat Kuva: 1080x1080px. Tekstin määrä kuvissa saattaa vaikuttaa mainosten näkyvyyteen, Facebook suosittelee, että tekstin määrä kuvissa ei ylitä 20 % kuvapinta alasta.

Video: Videon suositeltu pituus max 15s ja kuvasuhde 4:5

Aineistojen toimitus viisi (5) arkipäivää ennen toimenpiteen alkua.

Jos aineisto viivästyy tai sitä ei toimiteta aineisto-ohjeiden mukaisesti tehtynä, toimenpiteen ei voida taata käynnistyvän haluttuna ajankohtana. Määräajat ovat voimassa myös, jos aineistoa halutaan vaihtaa kesken kampanjan.

Instagram-kampanjat Kuva: 1080x1350px tai 1080x1080px. Tekstin määrä kuvissa saattaa vaikuttaa mainosten näkyvyyteen, Facebook suosittelee, että tekstin määrä kuvissa ei ylitä 20 % kuvapinta alasta. Kuva Instagram Stories mainospaikalle koossa 1080x1920px. Stories kuvassa saa olla tekstiä, mutta 14 % kuvan ylä ja alareunasta suositellaan pitämään ilman tekstiä ja logoja.

Video: Pituus max 15s. Kuvasuhde 4:5 ja IG stories 16:9

Aineistojen toimitus viisi (5) arkipäivää ennen toimenpiteen alkua.

Jos aineisto viivästyy tai sitä ei toimiteta aineisto-ohjeiden mukaisesti tehtynä, toimenpiteen ei voida taata käynnistyvän haluttuna ajankohtana. Määräajat ovat voimassa myös, jos aineistoa halutaan vaihtaa kesken kampanjan.

IG Stories kuvassa n. 14 % kuvan ala- ja yläreunasta ilman tekstiä ja logoja.

Ohjelmallinen display
  • 160x600px
  • 468x400px
  • 728x90px
  • 300x250px
  • 980x120px
  • 980x400px
  • 300x300px
  • 300x600px

Tiedosto: jpg, gif, html5

Aineistojen toimitus viisi (5) arkipäivää ennen toimenpiteen alkua.

Jos aineisto viivästyy tai sitä ei toimiteta aineisto-ohjeiden mukaisesti tehtynä, toimenpiteen ei voida taata käynnistyvän haluttuna ajankohtana. Määräajat ovat voimassa myös, jos aineistoa halutaan vaihtaa kesken kampanjan.

Vinkit toimivaan banneriaineistoon:
1. Bannerit toimivat paremmin, kun ne sisältävät vain vähän tekstiä
2. lippu.fi logo kannattaa olla mukana bannerissa
3. Mikäli kyseessä on yksittäinen tapahtuma tai festivaali, niin päivämäärät on hyvä olla esillä bannerissa
4. Selkeästi erottuva Call to Action, kuten ”Osta liput” -painike
5. Jokin suurelle yleisölle tuttu elementti: esim. tunnetun artistin kasvot
6. Bannerin maksimikoko: 80 kt

Ohjelmallinen Video Pituus: suositus 16-20sec (mikäli ylittää 20s niin hinta on huomattavasti kalliimpi)
Äänen taso: -23 LUFS
Tiedosto: MP4
Kuvasuhde: Vaakavideot 16:9 (1920x1080px) tai 4:3
Pystyvideot 9:16 tai 3:4
Aineistojen toimitus viisi (5) arkipäivää ennen toimenpiteen alkua.

Jos aineisto viivästyy tai sitä ei toimiteta aineisto-ohjeiden mukaisesti tehtynä, toimenpiteen ei voida taata käynnistyvän haluttuna ajankohtana. Määräajat ovat voimassa myös, jos aineistoa halutaan vaihtaa kesken kampanjan.

  • Viesti visuaalisesti esille jo ensimmäisten sekuntien aikana (ensimmäiset 3 sekuntia ratkaisevat)
  • Pidä logo, tuotekuva ja/tai Call to Action koko ajan näkyvissä (esim. vesileima)
  • Tekstitä video, mikäli siinä on puhetta (useimmilla sivustoilla video käynnistyy ilman ääntä)
YouTube TrueView Video
Pituus 12s – 3min
Suositus 30s.
Aineistojen toimitus viisi (5) arkipäivää ennen toimenpiteen alkua.

Jos aineisto viivästyy tai sitä ei toimiteta aineisto-ohjeiden mukaisesti tehtynä, toimenpiteen ei voida taata käynnistyvän haluttuna ajankohtana. Määräajat ovat voimassa myös, jos aineistoa halutaan vaihtaa kesken kampanjan.

Tarkemmat aineistovaatimukset videotiedostolle: https://support.google.com/displayspecs/answer/6055025

Spotify Audio-tiedosto, pituus maksimissaan 30 sekuntia. Tiedostotyypit: WAV, MP3, OGG. Maksimitiedostokoko: 1 MB. Audio: WAV – 16-bit 44.1 kHz MP3, vähintään 192 kbps RMS normalisoituna -14 dBFS Peak normalisoituna -0.2 dBFS.)

Äänimainoksen yhteyteen tuleva Companion Image koossa 640x640px. Tiedostotyyppi JPEG tai PNG. Maksimitiedostokoko: 200 KB.

Aineistojen toimitus viisi (5) arkipäivää ennen toimenpiteen alkua.

Jos aineisto viivästyy tai sitä ei toimiteta aineisto-ohjeiden mukaisesti tehtynä, toimenpiteen ei voida taata käynnistyvän haluttuna ajankohtana. Määräajat ovat voimassa myös, jos aineistoa halutaan vaihtaa kesken kampanjan.

Compliance: VAST 2.0 only

Kampanja-aineistot
LIPPU.FI-ETUSIVUN MAINOSPAIKKA
Etusivun tapetti

Lippu.fin etusivun tapetti banneri, koostuu kahdesta kuva aineistosta:
  • panoraama: 1001×160 px / max . 140 kt / png

  • tausta: 1920x1200px / max . 250 kt / png tai jpg

Vinkit etusivun tapettiin:
  • Tietokoneen näyttökoon perusteella osa tapettibannerin tausta kuvan voi rajautua pois, näin ollen keskeinen tekstitieto tulisi sisällyttää bannerin panoraama kuvaan.
  • Taustakuva on hyvä suunnitella mahdollisimman neutraaliksi.
  • Panoraama kuvassa on hyvä olla läpinäkyvä tausta, jotta se sulautuisi hyvin tausta kuvaan.
  • Panoraama kuva ohjautuu lippu.fi verkkokaupan tapahtumasivulle

Kampanja-aineistot
Facebook + Instagram

Taustaa:
  • Facebookin suosii mainoskuvia, joissa on vähän tai ei ollenkaan tekstiä. Suositus tekstin määrälle kuvissa on alle 20 % kuvapinta-alasta.

  • Facebook rajoittaa niiden kampanjoiden tavoittavuutta ja toimivuutta, joissa on käytetty liikaa tekstiä sisältäviä kuva-aineistoja. Huomioi, että myös kuvissa käytetyt, tekstiä sisältävät logot vaikuttavat sallitun tekstin määrään.

Saavutettavuuden parantamiseksi:

Varmista, että kuvissa on taustan ja tekstin välillä riittävän suuri kontrasti. Taustan ja tekstin välisen kontrastin voi tarkistaa esim. tällä verkkosivulla: https://webaim.org/resources/contrastchecker/

Lisää videoihin tekstitys. Moni sosiaalisen median käyttäjä ei laita ääntä päälle videoita katsoessaan, vaan lukee tekstityksen. Tekstitys parantaa myös videon saavutettavuutta.

Kampanja-aineistot
Ohjelmallinen display

Lippu.fin vinkit onnistuneeseen display-aineistoon:

Bannerin tulisi erottua nettisivustoilta ja kiinnittää huomio → gif.-bannerit toimivat hyvin

Bannereita katsotaan keskimäärin 1-2 sekuntia, joten tekstiä tulisi olla maltillisesti varsinkin pienemmissä bannereissa

Lisää bannereihin helposti tunnistettava ja suurelle yleisölle tuttu elementti, esim. tunnetun artistin kasvot tai tunnistettava logo

Lisää bannereihin selkeästi erottuva call-to-action, esim. ”Osta liput täältä” –painike → Parantaa klikkausprosenttia huomattavasti

Lisää bannereihin Lippu.fi-logo.

Kuva- tai gif-tiedostot koossa:
  • 160x600px

  • 468x400px

  • 728x90px

  • 300x250px

  • 300x300px

  • 300x600px

  • 980x120px

  • 980x400px